Digitale transformatie is hot, wereldwijd en in vrijwel alle sectoren! Met de inzet van social media, slimme devices, cloud technologie en ‘Big Data’ worden nieuwe diensten geboden. Niet het gebruik van digitale tools is uniek, maar de snelheid waarmee nieuwe mogelijkheden worden ontwikkeld en toegepast.
Een voorbeeld: waar de introductie van de mobiele telefoon en bijbehorende toepassingen naar een kritieke massa nog dertien jaar innam, bedroeg dit voor internet zeven jaar en zal het voor de introductie van tablets niet meer dan vier jaar bedragen. Kort gezegd, bij digitale transformatie gaat het om de razendsnelle adoptie van technologie waarmee of de prestaties van organisaties ingrijpend worden vergroot én waarmee het businessmodel radicaal wijzigt. Capgemini Consulting begeleidt organisaties overal ter wereld, van het Midden Oosten tot de Verenigde Staten, bij deze revoluties.
‘Het spel’ verandert
Ook in de zorg is digitale transformatie niet meer weg te denken. Telemonitoring en online trainingmodules veranderen de zorgverlening aan cliënten. In de GGZ verwachten koploperinstellingen dat meer dan 50% van de zorg op korte termijn via nieuwe digitale vormen zal worden verleend, bleek onlangs uit een door Capgemini Consulting begeleide conferentie. Een voorloper op het gebied van telemonitoring van diabetespatiënten laat zien dat eHealth leidt tot een heel ander contact tussen patiënt en zorgverlener. Het gaat niet om de technische tools als zodanig, maar om de wijze waarop deze worden ingezet om op een andere wijze diensten te leveren: Het (e-)businessmodel staat centraal.
Cliënt is de veranderfactor
De grote veranderfactor bij digitale transformaties, zo geven veel bestuurders aan, is de cliënt. De angst dat oudere cliënten de digitale wereld niet begrijpen, is ongegrond. In de praktijk blijkt dat ook zij zich razendsnel het gebruik van iPads, internetbankieren en internetreizen eigen maken.
De klant in de zorg neemt ook steeds meer verantwoordelijkheid voor het verkrijgen van nieuwe, persoonlijk toegesneden informatie over ziekte en gezondheid. Via internet kan kennis worden genomen van alle benodigde expertise van professionals en ervaringsdeskundigen waardoor klanten sterker staan in hun keuzes. De klant lijkt klaar om partner in hun eigen gezondheid en zorgvragen te worden en de voordelen te willen plukken van online processen van gegevensuitwisseling, gezondheidsdossiers, apps met betrekking tot gezondheid en veel meer. Dit alles verandert in hoog tempo de relatie tussen zorgverlener en patiënten.
De essentiële rol van de patiënt blijkt ook uit de onlangs tussen de NPCF, ZN en de KNMG gemaakte afspraken in de Nationale Implementatie Agenda eHealth. Eén van de acties die de NPCF voor haar rekening neemt, is het maken van een Digitale Zorggids voor patiënten en professionals. Hierin wordt informatie geboden over mogelijke toepassingen en wat deze betekenen voor hun zorg. Met deze zorggids wordt de patiënt in staat gesteld actief te kiezen voor innovatieve oplossingen.
Gevoel van urgentie
Capgemini Consulting en het MIT Center for Digital business hebben in 2011 een wereldwijd onderzoek uitgevoerd onder 150 senior executives van 50 wereldwijd opererende bedrijven.Hieruit komt naar voren dat:
- Tweederde van de geïnterviewden grote druk voelt om hun digitale transformatie meer kracht te geven uit het oogpunt van hun competitieve positie.
- Technologie in verschillende snelheden en met wisselend succes wordt toegepast. Slechts éénvijfde van de onderzochte organisaties bleek daadwerkelijk hun business met digitale technologie fundamenteel opnieuw in te richten.
- Een kleine minderheid van de bestuurders zeer sceptisch is; zij schatten de impact voor hun business niet hoog in.
We merken dat deze sceptische houding snel wijzigt, ook in de zorg. Het besef dat digitale technologie uitstekend kan worden ingezet om de zorg meer klantgericht, met meer kwaliteit en efficiënter te organiseren wordt steeds breder. Domotica-concepten zijn niet meer weg te denken en teleconsultatie wordt een integraal onderdeel van de zorg. De introductie van het persoonlijke gezondheidsdossier of brede toepassing van social media is dichtbij. En we staan aan de vooravond van het gebruik van ‘Big Data’ grote hoeveelheden gegevensprofielen, waarmee de zorg haar processen verder kan ‘stroomlijnen’.
Bestuurlijke en organisatorische daadkracht
In korte tijd verandert de verhouding en interactie tussen zorgorganisatie en haar omgeving fundamenteel onder invloed van de digitale revolutie. De inzet van digitale middelen raakt de fundamenten van de dienstverlening en verdient daarmee alle ruimte op de strategische agenda. Investeren in digitale technologie is niet voor de backoffice maar is investeren in patiënten en medewerkers.
Leve de digitale revolutie!
Het valt ons steeds weer op hoe het ‘bruist’ als het gaat om digitale transformaties in de zorg. eHealth trajecten bieden een gezamenlijk perspectief om op talloze manieren de balans tussen de drie-eenheid patiënt, professionals en organisatie te verbeteren. De kunst is om deze energie vast te houden en daadwerkelijk resultaten te boeken. Capgemini Consulting heeft veel ervaring met het verbinden van ambities aan realisatie in samenwerking met vele stakeholders; ook op het gebied van digitale transformatie zijn wij u graag van dienst. Gerichte ondersteuning bij strategie en innovatie-ontwikkeling, organisatie, het ontwikkelen van analyse-competenties en integratie van proces en IT. Lees hier meer over onze visie op de digitale transformatie en lees ook eens onze blog over onze actuele projecten in de zorg.