Binnen de zorg staat de patiënt centraal. Althans: dat willen we in de zorg allemaal. Op Skipr staan bijvoorbeeld meer blogs dan daadwerkelijke nieuwsberichten hierover. We werken zo hard om de zorgkosten beheersbaar te houden, dat de patiënt centraal stellen er weleens bij in schiet. Er komt al zoveel op ons af.
“De zorg kan het niet meer alleen, dus hebben ze hulp nodig van anderen”, zegt Huub Zijlstra, sectormanager health van PostNL, op het Skipr-congres Logistieke Procesinnovatie. De logistieke expertise van PostNL kan daarbij van toegevoegde waarde zijn.
Sterker nog, logistiek is cruciaal. Zijlstra haalt de woorden aan van zorgvernieuwer Lucien Engelen van het REshape Center van Radboudumc: “Tachtig procent van de zorg is logistiek, de rest is medicijnen en zorg.” Het is dus zinvol om de zorg te bekijken vanuit het oogpunt van besteldiensten als bol.com en Zalando of brieven- en pakketbezorgers als PostNL. Die laatste doet dat al jaren. Huub Zijlstra werkt sinds 2013 aan de ontwikkeling van PostNL Pharma & Care, wat onder andere in 2017 leidde tot de bouw van een Health hub in Nieuwegein voor optimale distributie van medicijnen en medische hulpmiddelen. Maar ze doen meer. De vier domeinen waarbinnen PostNL actief is, zijn farma, medische hulpmiddelen, (zelf)diagnostiek en personal care, legt Zijlstra uit.
Slim combineren
Klanten van PostNL zijn producenten, groothandelaren, zorginstellingen, apotheken en niet te vergeten patiënten thuis. Want patiënten willen niet per se naar de apotheek om hun medicijnen te halen of naar een huisartsenpraktijk om bloed of ontlasting af te geven, zegt Zijlstra. “Bezorgdiensten kunnen dat efficiënt brengen en halen. Samen met Zalando bewijzen we dit bijvoorbeeld al in de kledingbranche. En patiënten hebben straks zelf de regie over het moment waarop.” PostNL bekijkt ook of het mogelijk is om bezorgingen aan zorginstellingen slim te combineren en bijvoorbeeld maaltijden of verzorgingsproducten te combineren op één aflever- en ophaalmoment. Om dit allemaal optimaal te kunnen doen werkt het bedrijf samen met gevestigde partijen en startups en kunnen ze zo medicijnen of bloed onder de juiste condities vervoeren. Zijlstra: “Eigenlijk is het logistiek gezien allemaal niet zo moeilijk, want het draait hoofdzakelijk om geplande zorg. Zeker tachtig procent van de medicatie betreft herhaalrecepten.”
Samenwerken
Juist het samenwerken – met de producenten en zorginstellingen, maar ook met andere distributeurs of techbedrijven – maakt het werk in de zorg voor PostNL zo interessant. “We gaan samen vooruit”, zegt Huub Zijlstra enthousiast. “Wij leren op onze beurt ook weer veel van anderen. Denk aan levering voorbij de deur tot op de keukentafel en wat daar bij komt kijken voor de bezorger. Het omgaan met verschillende situaties bij patiënten thuis leren de bezorgers in een speciale training met behulp van virtual reality.”