Equipe biedt al sinds 2008 Value Based HeathCare. In Rotterdam openden zij een nieuw pand voor 4 van hun zorgformules. Een mooie aanleiding voor een kritische blik door KPMG Health.
“Dit gebouw biedt ons nog meer ruimte om value based healthcare in praktijk te brengen”, zegt Jak Dekker, directeur van Equipe Zorgbedrijven, bij de opening van de nieuwe kliniek in Rotterdam. Daar houden Helder kliniek, Velthuis kliniek, Xpert Clinic en Handtherapie.NL praktijk. Xpert Clinic, dat in 2008 is gestart met hand- en polszorg, werkt al meer dan tien jaar volgens de principes van VBHC. Dat was voor Equipe Zorgbedrijven een mooie aanleiding om KPMG Health te vragen om Xpert kritisch door te lichten. Het rapport is vorige week gepubliceerd en werd overhandigd tijdens de opening. Zo komen twee sporen bij elkaar.
“Xpert Clinic loopt al jaren voorop in het meten van uitkomsten voor het verbeteren van kwaliteit”, zegt David Ikkersheim, partner bij KPMG Health en projectleider van het onderzoek. “Dat vraagt een goed IT-design, geïntegreerd met het EPD. Xpert Clinic werkt met het platform PULSE, waarin patiënten periodiek worden bevraagd over pijn en bewegen, maar ook over de ervaren zorg. Het systeem kan ook worden gebruikt om samen met de patiënt te beslissen: ga je opereren of niet?” “Het gebruik van de verkregen data voor het intern leren en verbeteren werkt prima, maar de verbetercycli mogen nog wel wat korter”, zegt Ikkersheim. Dat punt wordt opgepakt. De komende tijd werkt Xpert Clinic er aan om de evaluaties eens per week te laten plaatsvinden. Extern is er nog niet zo veel vergelijkingsmateriaal, zo laat David Ikkersheim zien. “De normen voor het veld zijn nog te onduidelijk. Maar de kliniek wil zich graag vergelijken met andere aanbieders. Daarom heeft Xpert Clinic een ICHOM-werkgroep voor hand- en polszorg geïnitieerd om tot een internationale standaardset van uitkomstindicatoren te komen.”
One-stop-shop
KPMG wijst in het rapport op de multidisciplinaire ketenzorg die Xpert Clinic biedt volgens het zogenaamde ‘one-stop-shop’-principe en de integratie van eerste, tweede en anderhalvelijnszorg als belangrijke bouwstenen voor VBHC. “Wij richten de zorg niet rondom de arts in, zoals de meeste zorginstellingen doen, maar rondom de patiënt”, zegt Marieke Bernaards, Businessline manager Xpert Clinic. “Een patiënt wordt gezien door een multidisciplinair team – van chirurg, fysiotherapeut en ergoterapeut – en er is direct een röntgenfoto, echo of EMG beschikbaar. Op dezelfde dag is er duidelijkheid over de diagnose, zorgtraject of verwijzing.” Een eventuele operatie kan direct worden ingepland en een conservatieve behandeling kan meteen worden gestart op een locatie van het Xpert Clinic-netwerk zo dicht mogelijk bij de patiënt thuis. Xpert Cliunics heeft daarvoor een zogenaamd ‘Hub en spoke model’: vijf grote locaties met een OK (de hubs – zoals die in Rotterdam) en meer dan twintig locaties (spokes) voor het bieden van zorg met een lagere complexiteit. Een volgende stap is de inzet van e-health toepassingen, waardoor het netwerk ook virtueel wordt.
Transformatie
Maar de laatste mijlpaal is de hub in Rotterdam, want op de oude locatie waren de klinieken uit hun jasje gegroeid. Net als bij andere grotere locaties heeft Equipe in Rotterdam niet gekozen voor nieuwbouw maar voor de transformatie van een bestaand kantoorgebouw – strategisch gelegen naast een metrostation en vlakbij Erasmus MC. De transformatie, uitgevoerd door aannemer Hegeman de Groot Barendrecht onder begeleiding van Activ Bouwmanagement/Zorghuisvesting, heeft negen maanden geduurd. Elke kliniek heeft een eigen etage, die luxe, sfeervol is ingericht. Op de begane grond is wel nieuwbouw. Daar zijn vier ruime operatiekamers met verkoeverruimte neergezet. Die worden nu niet allemaal door Equipe gebruikt. Het Ikazia Ziekenhuis Rotterdam heeft een driejarig huurcontract voor twee OK’s voor orthopedische-, oog- en KNO-operaties. “En dat levert een hele prettige samenwerking op”, zegt Jak Dekker. “In dit nieuwe gebouw kunnen wij de toenemende vraag naar hand- en polszorg bij zelfstandige behandelcentra opvangen”, legt Dekker uit. “Wij zijn de afgelopen tijd zo’n vijftien procent per jaar gegroeid. In de nieuwe kliniek kunnen we meer patiënten ontvangen. Daardoor kunnen we de kwaliteit van zorg verbeteren, maar ook de kosten per patiënt verlagen.” Die VBHC-filosofie leerde Dekker begin deze eeuw op Harvard kennen en die is succesvol vertaald in strategie, zo tonen de nieuwe kliniek en de case study van KPMG aan.
Ook benieuwd naar deze case study? Bekijk deze dan hier.