Technologie belooft de zorg te verbeteren. Hoe? Door naast nieuwe pillen en geavanceerde operaties een gedragsverandering op gang te brengen bij zorgverleners en patiënten.
Waardevol
“Ooit raadde mijn arts me af om intensief te sporten. Nu zit ik dankzij het hardlopen al vijf jaar op hetzelfde medicijnniveau. Ik ben fysiek en geestelijk sterker dan voor ik ziek werd. Door mijn goede resultaten raadt mijn arts nu patiënten aan om wél te sporten. Door zelf mijn resultaten te meten en te delen komt er informatie beschikbaar die de behandeling van Parkinson verbetert.”
Bovenstaande uitspraak komt van Parkinsonpatiënt Teus van der Kolk. Van der Kolk illustreert een prachtig tijdsbeeld. We komen uit een tijd waarin ‘naar de dokter gaan’ synoniem stond voor ‘een oplossing krijgen voor je ziekte’. Je kreeg, kort door de bocht, pillen voorgeschreven en je vertrouwde erop dat deze het probleem oplosten. Zoals Van der Kolk ontdekte is dit niet altijd het geval. En, zoals Van der Kolk ook ontdekte, speelt hij zelf een belangrijke rol in zijn eigen zorgtraject! Én in dat van anderen. Door zijn gedrag te veranderen leverde hij een belangrijke bijdrage aan zijn eigen zorgproces en gezondheid.
Van der Kolk gebruikt laagdrempelige technologie om zijn eigen resultaten te meten en te delen met zijn zorgverlener en andere patiënten. Zo leerde zijn zorgverlener van hem en volgden andere patiënten zijn voorbeeld. Ook zij ervaarden positieve effecten. Zo startte Van der Kolk op kleine schaal een gedragsverandering die positieve gevolgen heeft voor de behandeling van Parkinson.
Dit praktijkverhaal leert ons dat eHealthoplossingen een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de zorg en dat gedragsverandering belangrijk is. In dit geval de zorg voor Parkinsonpatiënten, maar het gebeurt al veel breder. Wat dacht je van de app die beweging stimuleert bij diabetici, waardoor ze de helft van hun pillen kunnen afschrijven? Of een programma waarmee kinderen spelenderwijs ademhalingsoefeningen doen waarmee ze punten verdienen? De technische mogelijkheden zijn ongekend. De slimme jongens bij Apple en Google bedenken elke week iets nieuws.
Veranderende dynamiek
‘Werkt dit overal en bij iedereen?´ hoor ik u denken. Niet vanzelf. De principes werken bijvoorbeeld in de chronische zorg, bij herstel van psychische klachten of bij een intensieve behandeling van kanker. Maar nieuwe ‘handige apps’ moeten ook aansluiten op de zorgprocessen die er zijn, zodat inspanningen van patiënt en zorgverleners elkaar versterken.
Dat vraagt om een nieuwe dynamiek in het zorglandschap. Een dynamiek van samenwerking tussen zorgverleners uit verschillende disciplines, en vooral tussen zorgverleners en patiënten. Om gedrag te veranderen is inzicht nodig, de bereidheid om overtuigingen ter discussie te stellen en het vertrouwen dat je kunt veranderen. De patiënt moet met de nieuwe mogelijkheden in het zorgproces worden opgenomen en worden gemotiveerd. Dat gebeurt bijvoorbeeld door positieve feedback van eHealth en zorgverleners. En alle partijen moeten bereid zijn om hun gedrag aan te passen, oud en nieuw te verbinden en samen te werken.
Hierdoor ontstaat een wereld waarin iedereen beschikt over informatie die voor hen relevant is en de mogelijkheid heeft om er iets mee te doen. Zoals Van der Kolk door zijn resultaten te delen medepatiënten vooruit hielp, zo kan dat door goede samenwerking op veel grotere schaal. En zo kan eHealth de zorg écht verder helpen.
Wij zijn onderdeel van de verandering en zullen met onze huidige en nieuwe toepassingen een bijdrage leveren door de versnipperde kennis uit verschillende vakgebieden (zorg, gaming, educatie, financiën, ICT) te combineren tot één geheel en deze naadloos aan te laten sluiten op het zorgproces van zorgverleners en patiënten. Het zorgproces kan meegroeien met de nieuwe mogelijkheden. Maar dat lukt ons niet alleen, zullen we dat samen doen?
Hugo Brand, directeur Topicus Zorg en Joppe van der Reijden directeur VIP Calculus