De zorgsector verplaatst zich naar het thuisdomein. Dat heeft gevolgen voor hoe de zorg wordt georganiseerd. Welke kansen biedt dat? Op het kennis- en inspiratieplatform ‘Succes op bestelling’ delen vier experts uit de zorg hun visie.
We zijn gewend om voor een behandeling naar het ziekenhuis of voor medicijnen naar de apotheek te rijden. Toch kunnen Nederlanders tegenwoordig steeds vaker thuisblijven om de zorg te krijgen die ze nodig hebben. Medicijnen en medische hulpmiddelen worden thuisbezorgd, een medische test kan thuis worden afgenomen en ook het monitoren van patiënten gebeurt al op afstand. Deze ontwikkeling wordt gedreven door technologische innovaties, de toenemende vergrijzing en het tekort aan zorgpersoneel.
Patiënt in controle
Patiënten krijgen door deze verschuiving ook steeds meer controle en regie over hun eigen zorgproces. Zij hoeven niet langer in de auto te stappen om op een gezet tijdstip naar de apotheek of het ziekenhuis te rijden: zorg kan, op een door hun gewenst moment, thuis geleverd worden. In Succes op bestelling laten we zien of Nederland klaar is voor zorg op afstand, hoe de zorgsector er in 2025 uitziet en waarom het logistieke proces steeds belangrijker wordt. We laten vier experts aan het woord over zowel de kansen als uitdagingen die deze ontwikkeling met zich meebrengt. Hok Tjiook, CEO van eFarma, richtte in 2000 de eerste online apotheek van Nederland op. Waarom bracht hij de apotheek online? Tegen welke obstakels loopt hij aan? Ook het Isala Ziekenhuis en zorgverzekeraar Zilveren Kruis willen de komende twee jaar tien procent van de zorg rondom de patiënt thuis organiseren. Anja Moonen, senior manager medisch advies en innovatie benadrukt de voordelen daarvan: ‘patiënten kunnen, ondanks hun zorgbehoefte hun eigen leven blijven lijden, waardoor ze sneller herstellen’.
Zorg in 2025
Lucien Engelen, expert zorginnovatie, schetst in deze serie voor 2025 zelfs een beeld waarin een specialist dubbel zoveel patiënten behandelt, met dubbel zo weinig collega’s. Dat brengt vooral veel veranderingen teweeg voor het logistieke proces. Want, als zorg niet meer rondom de professional wordt georganiseerd, hoe breng je het dan bij de patiënt thuis? Huub Zijlstra, sectormanager Health bij PostNL, schetst een aantal kansen. ‘In de e-commerce hebben we de consument al de controle over het ontvangstmoment gegeven. Dat kunnen we met slimme logistiek in de zorg ook doen.
Kijk voor de hele editie over de zorg op www.postnl.nl/succesopbestelling