Binnen de gezondheidszorg is het nog altijd normaal om ieder jaar met de leverancier om de tafel te gaan en dan een paar procent extra korting uit te onderhandelen. Maar komt dit de gezondheidszorg wel ten goede?
De zorg heeft nog nooit onder zo’n vergrootglas gelegen als de afgelopen jaren. Zorginstellingen lijken aan iedereen, de media en het publiek voorop, uitleg verschuldigd te zijn. Over de koers van de organisatie of de mogelijke fouten die er binnen een instelling zijn gemaakt. In een wereld waar concurrentie en fusies gemeengoed zijn en waar dagelijks keuzes gemaakt moeten worden om bezuinigingen het hoofd te bieden. Vernieuwend denken is daarbij cruciaal.
Armpje drukken
Is de jaarlijkse offerte- en onderhandelingsronde in zijn huidige vorm dan nog wel toereikend? Ik heb vaak onderhandelingen mogen voeren en soms ging het om een paar tiende procent. Het lijkt op dat moment op armpje drukken: wie krijgt er gelijk en neemt de paar tiende mee naar huis? Gevolg van deze onderhandelingen was regelmatig dat de dienstverlening vanuit de leverancier werd uitgekleed om te kunnen voldoen aan de financiële behoefte van de instelling. Levert de procentuele korting dan nog wel de besparing op die je had verwacht?
Waarom neem je als zorginstelling niet de touwtjes in handen van je logistieke proces en daarmee van je total cost of ownership? Samenwerken met logistieke experts die je niet afhankelijk maken van een klant-/leveranciersrelatie en open en transparant zijn over de kosten voor zijn dienstverlening. Een partij die meedenkt over optimalisatie in de hele logistieke keten, ook op de langere termijn.
Slimmere inrichting van goederenstromen
Het gaat dan niet om tiende procenten maar om verbetering van voorraadposities en bestelprocessen, van centraal magazijn tot op de afdeling en OK. Om slimmere inrichting van goederenstromen zodat je met minder mensen meer werk kunt doen, bijvoorbeeld doordat goederen bij binnenkomst al op afdelingsniveau zijn voor gesorteerd. Waarbij RFID-technologie helpt om de voorraden op de afdeling optimaal te houden zodat je nooit misgrijpt maar geen onnodig hoge voorraad op de afdeling hebt liggen. En bekijk je de administratieve rompslomp, dan kan deze verminderen omdat stromen niet alleen logistiek gebundeld worden, maar ook financieel; dus een lager aantal facturen. Dat levert directe een besparingen op.
Logistiek wordt efficiënt als het naadloos aansluiten bij de werkprocessen in de zorginstelling, het is dus geen one size fits all. Een goede analyse van logistieke processen helpt om vanuit het total cost of ownership perspectief de beste keuzes te maken. Ik ervaar in mijn werk dat een frisse blik van een buitenstaander helpt om de juiste analyse te maken en met vernieuwende ideeën te komen, zonder dat de zorginstelling de regie verliest en grootse investeringen hoeft te doen. Goede samenwerking leidt tot een beter logistiek fundament in de organisatie. Dat biedt extra vertrouwen wanneer met leveranciers onderhandeld wordt. Extra service vanuit iedere afzondelijke leverancier zoals 24-uurslevering of levering binnen bepaalde tijden is niet meer nodig want dit wordt al geborgd. Dat onderhandelt ook een stuk beter!
Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met onze afdeling Sales – en accountmanagement op telefoonummer +31 345 47 58 66 of per e-mail: healthcare@cb.nl
Allard van Rijn, manager Healthcare bij CB