Er zijn grote verschillen tussen ziekenhuizen en andere zorginstellingen als het gaat om logistiek en digitale samenwerking rondom de inkoop van gespecialiseerde medische hulpmiddelen. Zorginstellingen vragen om fijnmazige logistieke oplossingen, ziekenhuizen vragen juist of leveranciers kunnen samenwerken met hun logistiek partners en fabrikanten van hoogwaardige producten.
Dat stelt Gerard Vaandrager, category manager institutioneel bij Mediq Medeco. Het heeft te maken met de aard van de organisatie. Een ziekenhuis heeft een grote variatie in aandoeningen, maar bewoners in een zorginstelling hebben een hogere zorgindicatie. “Voor een ziekenhuis is het vooral fijn om één leverancier te hebben voor één afdelingsspecifiek aanbod”, zegt Vaandrager. “Neem de gipskamer. Daar hebben we een sterk merk als 3M. Maar we bieden ook andere specialistische producten, zodat we een compleet assortiment hebben. We gaan ook echt voor een ziekenhuis op zoek als ze een specifiek artikel willen dat moeilijker leverbaar is in de markt.”
Op een andere manier denkt Mediq Medeco mee met zorginstellingen, legt Vaandrager uit. “Bij WVO Vlissingen leveren we wekelijks een trailer met goederen af, van incontinentiemateriaal tot producten voor verzorgend wassen. WVO kwam met de vraag of we deze producten verder de instelling in konden brengen, dus de logistiek bínnen de instelling verzorgen. Daarvoor zijn we een samenwerking aangegaan met uitzendbureau 65plus. Zo staat er nu iedere maandagmorgen een 65plusser via ons klaar om de afzonderlijke pakjes af te leveren bij de kamer van de cliënt. In zo’n geval zijn we qua fijnmazig leveren te vergelijken met Picnic of AH-thuisbezorgen. Dat scheelt de zorginstelling een facilitair medewerker.”
Distributiecentrum
Waar aan de ‘voorkant’ de vragen en vorm van de diensten uiteenlopen, heeft Mediq aan de ‘achterkant’ juist de slag gemaakt naar centralisatie. Dat moet ook wel als je naar de cijfers kijkt, legt Vaandrager uit: het bedrijf heeft300 toeleveranciers en 19.000 artikelen in de schappen. “De bestellingen van medische producten worden in de toekomst goedkoper, efficiënter en in steeds kleinere hoeveelheden afgeleverd”, zegt hij. “Maar dat betekent tegelijkertijd dat het logistieke proces steeds meer gecentreerd raakt. We hebben net vijf grote magazijnlocaties teruggebracht naar één fulfillmentcenter in Bleiswijk.” Het duurzame distributiecentrum – in 2017 gebouwd volgens BREEAM-normen – heeft een oppervlak van twintigduizend vierkante meter. In het gebouw vindt een logistiek-technisch wondertje plaats. Bestellingen komen binnen via papier, mail (pdf), internet of telefonisch. Een doos met een label gaat dan langs een vernuftig geautomatiseerd orderpickingsysteem naar de expeditie om te worden verzonden naar de klant.
E-commerce
Er zijn ook overeenkomsten tussen ziekenhuizen en andere zorginstellingen: ze maken steeds meer gebruik van e-commerce. Met Mijn MedBIS voegt Mediq Medeco waarde toe aan deze markttrend in de zorg. Mijn MedBIS wordt traditioneel door zorginstellingen gebruikt, maar ook ziekenhuizen koppelen nu aan dit systeem. Ze kunnen daarmee 24/7 medische hulpmiddelen zoeken en bestellen. Mijn MedBIS genereert ook managementrapportages die klanten helpen efficiënter in te kopen. Daarnaast biedt het inzicht in verbruiksgegevens op basis waarvan Mediq Medeco een besteladvies geeft. Vaandrager: “We willen voor ziekenhuizen een voorkeursleverancier zijn voor facilitaire- en medische disposables, die onderscheidend is met digitale en logistieke oplossingen. Zie ons als een partner die continu met de zorg meedenkt en de zorgverleners ondersteunt in waar ze het beste in zijn: zorgen voor de patiënten.”