Het wijkzorgprincipe maakt wijkteams zelfstandiger en geeft de regie terug aan de medewerker. Dit geeft plezier in werken; samen met je team de zorg regelen, persoonlijk contact onderling en gezamenlijk streven naar het worden van een sterk team. Wijkzorg brengt een teamgevoel, je houdt elkaar uit de wind, hebt wat voor elkaar over en je bent continue verbonden met elkaar.
Nedap wil voor meer dan 50.000 zorgprofessionals hulpmiddelen uitreiken om deze medewerkers met elkaar te verbinden. Het mantelzorgportaal (carenzorgt.nl) verbindt momenteel medewerkers aan cliënt en familie van cliënt. Met een nieuw berichtenplatform voor het team kunnen medewerkers nu continue onderling verbonden zijn met elkaar. Je blijft dan altijd op de hoogte wat er gebeurt. Een groot voordeel is dat alle informatie naar je toe komt; je hebt als teamlid een app op je eigen telefoon waarin je overal op iedere plek de benodigde informatie krijgt. Bellen en e-mailen naar elkaar is verleden tijd en het is niet meer nodig om verschillende informatiestromen in de gaten te houden (email, sms, online portal, briefjes, etc.).
Eenvoudig communiceren
Hoe werkt het? Een planner stuurt bijvoorbeeld een bericht vanuit het plansysteem naar het hele team om te vragen wie een dienst kan opvullen. De teamleider stuurt tijdens het fiatteren vanuit het scherm een berichtje naar een medewerker met een vraag. Indien de planning wijzigt dan ontvangen de teamleden de melding via een bericht van de planner. De zorgprofessional vraagt aan haar team wie er van dienst wilt ruilen. De berichten komen aan en kun je versturen waar je op dat moment aan het werk bent; mobiel in de wijk of thuis achter de pc. Met een druk op de knop verstuurd naar de juiste persoon, ook als je even niet weet wie er vandaag op de planning zit.
Kennis delen
Eenvoudig met elkaar communiceren is niet alleen binnen een team handig, maar ook tussen verschillende teams. Bij wijkzorg draait het om kennis delen. Teams groeien in kennis en kunnen leren van elkaar. Met het berichtenplatform kan een zorgprofessional tevens vragen stellen aan andere teams, dit werkt op dezelfde manier als facebook. Zo kun je bijvoorbeeld een beroep doen op een bepaalde deskundigheid uit een ander team of vragen hoe andere teams de bereikbare dienst hebben geregeld. Het verbindt op deze manier ook de teams met elkaar.
Nieuw manier van werken
De nieuwe manier van werken is beschikbaar op de eigen (Android) telefoon van de medewerker. Zo kan het hele team, inclusief de medewerkers van de huishoudelijke hulp en tijdelijke krachten, verbonden worden aan elkaar. Voor reacties van zorgmedewerkers hierop; zie Nedap Ons Facebook.