Voor het eerst krijgen senioren de gelegenheid de woning- en woonkeuze te maken die het best bij hen past. Op woonz.nl kunnen ze gericht zoeken in het ruime aanbod van senioren- en zorgwoningen dat afkomstig is van zorginstellingen, woningcorporaties en aanbieders in de vrije huursector.
”De signalen uit de markt zijn duidelijk. Op het gebied van seniorenwonen is er veel meer keuze dan men denkt, alleen weten ouderen het rijke aanbod niet te vinden.” Annemiek Schut, oprichter en directeur van woonz.nl, is glashelder in haar analyse. ”Vaak stellen aanbieders van aanleunwoningen, zorgappartementen en serviceflats de zorg nog centraal. Terwijl de 60- en 70-plusser daar in eerste instantie niet naar op zoek is. Fijn wonen weegt bij zijn keuze veel zwaarder dan de vraag of de eventueel af te nemen zorg goed is. Dat laatste hoort in zijn ogen vanzelfsprekend te zijn.”
Markt opengooien
Met woonz.nl heeft Annemiek Schut een instrument waarmee aanbieders en woningzoekenden de markt voor seniorenwonen open kunnen gooien. ”Wij zien ons als de ideale matchmaker tussen vraag en aanbod. Senioren verlangen ook bij hun laatste woningkeuzes nadrukkelijk eigen regie. Ze willen zelf bepalen wat fijn wonen is. Maar dat lukt ze alleen als duidelijk is waaruit ze kunnen kiezen.’’
De voorlopers onder de zorginstellingen en woningcorporaties ondernemen inmiddels actie om hun aanbod meer kenbaar en onderscheidender te maken. Ze weten daarbij dat ze meer moeten doen dan hun woningen simpelweg online aanbieden met enkele doorsnee zoekcriteria. Schut: ”Die aanpak is nog typisch aanbodgestuurd. Bij woonz.nl denken wij consequent vanuit de bewoner en woningzoekende. En dat is de oudere die een woning zoekt waar hij zich thuis kan voelen.”
De emotie in kaart
Op woonz.nl kun je dus niet alleen zoeken op ligging, huurprijs, het zorgaanbod en andere vooral praktische functionaliteiten. ”Door meer aandacht te besteden aan de achtergrond en de sfeer van de locatie kunnen zoekers veel beter beoordelen of de nieuwe woonsituatie bij hen past. Wij helpen mee de emotie, het gevoel in kaart te brengen.”
Zulke informatie is niet alleen voor de toekomstige bewoner vaak doorslaggevend, ook voor de familie. ‘’Het komt vaak voor dat de kinderen voor hun ouders een seniorenwoning zoeken. Die willen niets liever dan dat vader en moeder op een plek komen waar ze zich thuis voelen. Dan heb je weinig aan alleen oppervlaktematen en zorgpakketten’’.
Typische woonz-criteria zijn de sociaal-culturele identiteit van de bewoners, de activiteiten die vanuit de locatie worden georganiseerd en de extra service die kan worden ingekocht. Bovendien kun je via Google-streetview direct een kijkje in de buurt nemen. ”Als je houdt van gezelligheid, maar tegelijkertijd gesteld bent op rust en ruimte, dan kun je daar op woonz.nl gericht naar zoeken. Sommigen vergelijken onze aanpak met die van Funda. Een geweldig compliment, maar door onze emotie-bonus beschouw ik woonz.nl eerder als een Funda+.”
Dicht bij je dochter
De Amsterdamse zorginstelling Osira Amstelring gaat een deel van haar woningaanbod op woonz.nl plaatsen. Voor directeur Rob van Dam biedt woonz.nl hem de mogelijkheid om de markt geheel anders te benaderen. ‘’Een Amstelring-woning heeft op zich geen waarde. Senioren en hun familieleden kiezen namelijk geen locatie omdat het een Amstelring-locatie is, maar om de ligging en wat je er als toekomstige bewoner aan woongenot, service en zorg kunt verwachten. De wens om bijvoorbeeld dicht bij je dochter te wonen is vaak bepalender dan de organisatie die de woning exploiteert.’
Verbinden wonen en zorg
Ook om een andere reden komt woonz.nl voor zowel aanbieders als zoekers op een belangrijk moment. “De overheid gaat met ingang van dit jaar wonen en zorg stap voor stap scheiden’’, legt Annemiek Schut uit. ‘’Met als consequentie dat alleen nog de zorg uit de AWBZ wordt vergoed en de bewoner de huur moet gaan betalen. Bovendien bepaalt in de toekomst de bedbezetting de uiteindelijke zorgvergoeding die verpleeg- en verzorgingstehuizen ontvangen. Aanbieders hebben er dus belang bij zoekers hun aanbod zo goed mogelijk kennen, om zo tot een optimale bezetting te komen.”