Buitenlandse zorgprofessionals zijn ‘surprised’ hoe UMC Utrecht het EPD realtime openstelt. Dit bleek tijdens de Europese E-health Week in Amsterdam. Nederlandse ziekenhuizen volgen dit project ook al een jaar met grote belangstelling. Hoe lang kijken zij de kat nog uit de boom?
Al ruim een jaar kunnen alle patiënten van UMC Utrecht online hun medisch dossier inzien, een eConsult aanvragen, realtime uitslagen van onderzoeken bekijken en herhaalrecepten aanvragen. Dit bevalt zowel de patiënten als de zorgverleners goed, constateerde UMC Utrecht na een uitgebreide evaluatie. Deze resultaten wekten veel interesse bij buitenlandse bestuurders en ICT-managers tijdens de E-health Week (8 tot 10 juni in Amsterdam). Waarom is dit succesvolle Utrechtse voorbeeld, dat nu ook internationaal lof oogst, in eigen land nog door niemand opgevolgd?
Kat uit de boom kijken
“In Nederland zijn veel ziekenhuizen al langere tijd zeer geïnteresseerd in ons project”, zegt Jolanda van Blaaderen, productmanager patiëntenportaal bij UMC Utrecht. “Velen wilden eerst afwachten waar wij tegen aan lopen bij het openstellen van het EPD. Niet vreemd, want nooit eerder konden patiënten een uitslag eerder zien dan hun behandelaar. Wat heeft dat voor gevolgen? Nu de ziekenhuizen zien dat het bij ons goed verloopt, durven ze zelf ook meer actie te ondernemen. Maar zoiets regel je niet binnen een paar weken.”
Online inzage niet uniek
Andere zorginstellingen zitten niet stil. Onder meer het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), Máxima Medisch Centrum (MMC), Radboudumc en het Antoni van Leeuwenhoek bieden hun patiënten ook online inzage in hun medische gegevens. Het verschil met UMC Utrecht is dat al die ziekenhuizen een vertraging hebben ingebouwd, zodat de behandelaar een uitslag vooraf kan toelichten aan de patiënt. Bovendien bieden ze die mogelijkheid vaak niet aan alle patiëntgroepen. In Utrecht – dat gebruikmaakt van het patiëntenportaal van ChipSoft – wel. Patiëntenfederatie NPCF vindt het jammer dat niet meer ziekenhuizen online inzage op die manier inzetten.
Patiënten kunnen ermee omgaan
Manager Digitale Zorg Marcel Heldoorn van de NPCF kan zich voorstellen dat zorginstellingen in een testfase nog een vertraging inbouwen, maar daagt ze uit om medische gegevens daarna zonder vertraging te tonen. “Patiënten kunnen er prima mee omgaan als ze bijvoorbeeld een slechte uitslag eerder zien dan hun behandelaar. Als zorginstellingen dit maar zorgvuldig aanpakken en patiënten goed inlichten over wat ze kunnen verwachten. Dat bewijst UMC Utrecht nu ook. Iedere patiënt zou realtime inzicht in zijn behandeluitslagen moeten kunnen hebben. Iemand die het niet wil, moet niet onverwacht met zijn uitslagen geconfronteerd kunnen worden.”
Meer ziekenhuizen in aantocht
Van Blaaderen verwacht dat het niet lang duurt tot meer zorginstellingen (realtime) EPD-inzage bieden. Dat merkt ze onder meer aan de aard van de vragen die haar worden gesteld. “In het begin waren die vragen heel algemeen, nu gaan ze veel dieper in op de aanpak van ons project. Denk aan vragen over ons beleid rond machtigingen en informed consent. Dat volgt pas als je er echt serieus mee bezig bent. Sommige ziekenhuizen hebben intern ook al besloten patiënten online EPD-inzage te bieden. Die zijn nu bijvoorbeeld bezig met het creëren van draagvlak bij alle benodigde partijen en zorgen dat de zorgprocessen erop zijn ingesteld.”
Doe het goed
De vragen van de buitenlandse zorgprofessionals waren tijdens de eHealth Week een stuk minder diepgaand. Zij waren vooral nieuwsgierig naar de voordelen en het lijkt erop dat patiënten in de meeste landen waarschijnlijk nog even verstoken blijven van online EPD-inzage. Van Blaaderen is ervan overtuigd dat het in ons land straks vreemd is als ziekenhuizen dit niét bieden. “Mijn tip aan ziekenhuizen die zich nu voorbereiden: als je het doet, doe het gelijk goed. Patiënten willen het liefst een zo volledig mogelijke inzage in hun dossier, durf ze dat ook te bieden.”
Lees hier meer over de laatste ontwikkelingen op eHealth-gebied.