Skipr quarterly nr. 4, 2022 | Relaties
LUMC-voorzitter Douwe Biesma gelooft niet in the winner takes it all | Domeinoverstijgende samenwerking tussen medisch en sociaal domein moet de zorg toekomstbestendig maken. Gaat dat lukken? | Pauline Meurs: 'De gezondheidsverschillen kunnen maatschappelijk tot heel veel narigheid leiden'
Kompas | Douwe Biesma: ‘Het is ondenkbaar dat alle umc’s alles blijven doen’
Besturen van ziekenhuizen is de bestuursvoorzitter van het LUMC met de paplepel ingegoten. Vier maanden nadat Biesma als internist aan het werk ging in het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein zat hij in het stafbestuur.
Lees verderStuurlui | Saskia Baas: ‘We doen dingen gewoon en ontwikkelen onderweg door’
Investeren in robotisering en data science klinkt een beetje gewaagd in de gehandicaptenzorg. Maar Saskia Baas, nu een jaar hoogste baas bij Philadelphia Zorg, loopt niet weg voor deze 'spannende' innovaties. Sterker nog: ze krijgt er energie van. 'Ik wil af van het woord arbeidsbesparend.'
Lees verder'Het past ons als zorgbestuurders niet om op Den Haag te wachten totdat ze daar in beweging komen'
Lia de Jongh, bestuursvoorzitter Topaz Lees het artikel: Duo: Lia de Jongh en Vivian Broex over het prespectief van de ouderenzorgVan de redactie | Vertrouwen is de basis van een goede relatie
Het is een bekend gegeven dat de zorg, meer dan welke branche ook, gebouwd is op relaties. Je moet mensen kennen én mensen moeten jou kennen. Een goede relatie is de basis om samen te werken. Zo is dat niet alleen tussen zorgorganisaties en leveranciers, maar ook tussen bestuurders en organisaties onderling. En goede relaties zijn gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen. Kijken naar wat het beste is voor het geheel en niet alleen voor jezelf.
Lees verderBuitengaats | Gegijzeld door de softwareleverancier
Nederlandse gemeenten willen minder afhankelijk zijn van de softwareleveranciers die de markt domineren. Maar hoe zorg je dat je makkelijker kunt overstappen op een andere leverancier? "Een kwestie van een lange adem en een dikke huid."
Lees verder'Cliënten kunnen zelf het kanaal kiezen: digitaal of via een begeleider'
Saskia Baas, bestuursvoorzitter Philadelphia Lees het interview met Saskia BaasPerspectief | Op naar nieuwe patronen in de zorg
Er zijn bijna dagelijks alarmerende berichten over de zorg: oplopende wachtlijsten, personeelstekorten, bureaucratie, de (on)betaalbaarheid. Er worden rapporten gepubliceerd vol met verbeteradviezen. Veel van deze rapporten gaan uit van het bestaande systeem. Laat dat nou juist het probleem zijn, schrijft Jos de Blok in zijn essay.
Lees verder