Maurits Kaptein
Prof. dr. Maurits Kaptein (1983) is Professor Data Science & Health bij de Universiteit van Tilburg en Principal Investigator bij de Jheronimus Academy of Data Science in Den Bosch. Daarnaast is Maurits CEO en co-founder van Scailable: Scailable maakt het mogelijk om data science, AI en machine learning (ML) modellen grootschalig en efficient in productie te brengen.
Omdat er veel gesproken wordt over AI en ML maar er stiekem maar weinig mensen weten wat computers nu wel en niet kunnen spreekt Maurits over de mogelijkheden en onmogelijkheden van AI. Met ervaring in verschillende vakgebieden (health, e-commerce, telecom, etc.) presenteert Maurits cases en de nieuwste ontwikkelingen in het vakgebied.
Voorheen was hij Chief Scientist en Co-founder van Science Rockstars, het bedrijf werd in december 2014 verkocht aan Webpower. Zijn vorige boek “Digitale Verleiding, hoe beïnvloedingsprofielen de online marketing op z’n kop zetten” verscheen in 2012. Dit boek werd genomineerd voor de PIM Literatuurprijs 2012.
Maurits promoveerde cum laude aan de TU Eindhoven en Stanford University met zijn onderzoek naar beïnvloedingsprofielen. Tijdens zijn promotie werkte hij bij Philips Research mee aan de ontwikkeling van producten die gebruikers motiveren om gezonder te leven. Na het behalen van zijn Phd. werd hij docent statistiek aan de Universiteit van Tilburg. Zijn wetenschappelijk onderzoek is gepubliceerd in toonaangevende journals zoals het Journal of Interactive Marketing en Bayesian Analysis, en was spraakmakend genoeg om ook in de populaire week- en dagbladen zoals Wired (USA), het Financieel Dagblad en Bright gepubliceerd te worden.
Maurits vertelt levendig en baseert zich op cutting edge onderzoek. Hij spreekt over AI, Machine Learning, digitale technologie, digitale verleiding, privacy, (big) data, en menselijk gedrag. In de laatste jaren deed Maurits veel onderzoek naar de ontwikkeling van, en het gebruik van, AI en ML in de gezondheidszorg. Maurits ontwikkelde samen met IKNL (integraal kankercentrum Nederland) AI modellen voor gepersonaliseerde kankerzorg. Daarnaast ontwikkelde Maurits samen met zorgverzekeraar CZ een grootschalig onderzoek om de effecten van—mede door AI gepersonaliseerde—eHealth toepassingen langdurig en op grote schaal te meten. Recent is Maurits, mede vanuit Scailable en samen met CZ, bezig met verbeteren van het deployment-process van AI in de zorg: door deployment en integratie te versimpelen kan meer nuttige AI uiteindelijk de patiënt bereiken en kunnen we samen de zorg verbeteren. Door zijn brede ervaring in de zorg kan Maurits de ontwikkelingen van AI en Machine Learning perfect duiden en inzichtelijk maken.
In november 2018 verscheen zijn boek, ‘Hallo Wereld, Hallo Computer’, wat iedereen zou moeten weten over digitale technologie. In dit boek legt hij de grondbeginselen van digitale technologie uit: hoe een computer werkt, hoe computers met elkaar praten, hoe programmeertalen in elkaar steken, hoe computers leren, big data, de grondbeginselen van AI en Machine Learning, etc. Uiteindelijk legt hij op basis van dit alles uit hoe een zelfrijdende auto op de weg blijft.