In 2023 vroegen zorgaanbieders substantieel vaker om een hoger tariefpercentage, maar kregen minder aanbieders het voor elkaar in vergelijking met het jaar ervoor. In 2022 vroeg slechts 13 procent van haar leden vanwege de financiële positie van de organisatie om een hoger tariefpercentage; in 2023 gaat het om 39 procent. Mireille de Wee, voorzitter Actiz-kerngroep Wonen & Zorg: “Zorgaanbieders ervaren een verslechtering van het Wlz-inkoopbeleid. Dat is toch bijzonder als je kijkt naar de redenen waarom zorgaanbieders om maatwerk vragen.”
Begroting niet rond
ActiZ stelt naar aanleiding van de conclusies uit de monitor dat de financiële situatie van zorgaanbieders onder grote druk staat. De voornaamste oorzaak hiervan zijn ontoereikende tarieven en de stijgende kosten als gevolg van hoge inflatie en energielasten. Daarnaast stijgen de kosten van zorgaanbieders door de toenemende inhuur van personeel, vanwege de grote krapte op de arbeidsmarkt en een hoog ziekteverzuim van medewerkers. Veel zorgaanbieders hebben daarom volgens ActiZ moeite om hun begroting voor 2023 rond te krijgen en moeten hun investeringen beperken.
Gesprekken lopen nog
Een andere reden tot zorg bij ActiZ is dat zorgaanbieders aangeven dat ze van zorgkantoren alleen nog mogen uitbreiden via verpleegzorg thuis en niet meer via plekken in het verpleeghuis. Uit de monitor blijkt dat ‘niet alle gesprekken op een goede manier gevoerd zijn’. Soms lopen de gesprekken nog. Ook ziekenhuizen zijn nog volop in gesprek met zorgverzekeraars over de contracten voor dit jaar.
Nog geen conclusies trekken bij transformatie
De Wee zegt met betrekking tot de afspraken met zorgkantoren over het aantal verpleeghuisplekken: “De toegankelijkheid van verpleeghuiszorg staat steeds meer onder druk. De ouder wordende samenleving en de daarbij noodzakelijke zorgtransformatie is een verantwoordelijkheid van iedereen. We kennen de impact van deze transformatie nog onvoldoende om nu al te concluderen dat groei van verpleeghuisplekken niet noodzakelijk is.”
Meer administratieve lasten door akkoorden
Laatste punt van zorg is de toenemende administratielast door de toename van het aantal geldstromen. Dit komt volgens ActiZ met name door de vele programma’s en akkoorden, zoals het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (WOZO). De Wee: “We zien dat het voor zorgaanbieders niet altijd duidelijk is welke middelen waarvoor bedoeld zijn. Er is geen duidelijkheid over hoe ze er aanspraak op kunnen maken; er zijn verschillende manieren van aanvragen en verantwoorden. Dit leidt alleen maar tot meer administratieve lasten.”
Zorgvisie organiseert op 30 maart in Utrecht het congres
Dag van de Zorginkoop
over integrale zorg en het effect op zorg en in- en verkoop Importeer tijdens de Dag van de Zorginkoop 2023 kennis om goed beslagen de in- en verkooprondes voor 2024 in te gaan. Meld u hier aan >
Peter Koopman
De zorgkantoren zijn verantwoordelijk voor de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de langdurende zorg. Het volume is naar mijn mening geen primaire opgave van zorgaanbieders. Investeringen zouden, bij gebrek aan passende financiering, niet op uitbreiding, maar op verbetering gericht zijn. De kwaliteit van het zorgaanbod ( menskracht, spullen, eventueel onderdak ) is wel primaire opgave van zorgaanbieders. De ingediende factuur moet minimaal qua kostprijs door de verzekeraar i.c. Zorgkantoor betaald worden, anders geen zorgcontract, toch? Dan resteert interne reorganisatie, opnamestop en uiteindelijk sluiting. Immers op=op en de “kaasschaaf” werkt dan niet meer.