De kwaliteitscriteria voor het keurmerk voor seniorvriendelijke ziekenhuizen zijn bekend. De ouderenbonden willen de ziekenhuizen op 15 verschillende kwaliteitsaspecten gaan beoordelen. Daarmee moet duidelijk worden of ze de organisatie van zorg, de inrichting en toegankelijkheid van de ziekenhuizen voldoende hebben afgestemd op ouderen.
Keurmerk
Is dit het geval, dan komen ze in aanmerking voor het Keurmerk Seniorvriendelijke Ziekenhuizen dat ouderenbonden Unie KBO, PCOB, NOOM en NVOG na de zomer 2013 uitreiken. De ouderenbonden hebben als doel met het keurmerk de zorg- en dienstverlening van ziekenhuizen aan patiënten van 70 jaar en ouder met twee of meer aandoeningen te verbeteren.
Kwaliteitsaspecten
De kwaliteitsaspecten komen voort uit interviews, een focusgroep en een vragenlijst onder de achterban van de ouderenbonden. Hieruit blijkt dat ouderen willen dat zorgverleners de zorg goed op elkaar afstemmen. De ziekenhuizen moeten de zorg voor ouderen zo organiseren dat ze zich niet alleen richten op de klacht waarmee de oudere het ziekenhuis bezoekt, maar er moet ook gekeken worden naar andere aandoeningen en beperkingen waar ouderen in hun leefsituatie tegen aan lopen. Dat is belangrijk, want op dit moment heeft 70 procent van de mensen van 70 jaar en ouder 2 of meer chronische aandoeningen. Bij 85 jaar en ouder heeft ten minste 85 procent meer dan twee chronische aandoeningen.
Verder willen de ouderen dat de focus meer gericht is op de kwaliteit van leven; wat willen ouderen zelf en hoe kan de gezondheidszorg daar aan kan bijdragen. Goede begeleiding in de laatste levensfase vinden zij ook belangrijk. Daarnaast is niet alleen het screenen op, maar ook het actief aanpakken van risicofactoren zoals ondervoeding, vallen en een delirium een belangrijk punt. Dit moet er voor zorgen dat het functieverlies als gevolg van de opname beperkt wordt.
Beoordelen op seniorvriendelijkheid
De ziekenhuizen worden binnenkort geïnformeerd over het keurmerk en de kwaliteitscriteria. Alle 140 ziekenhuislocaties worden bezocht door zo’n 80 getrainde senior scouts die de toegankelijkheid en inrichting gaan beoordelen op seniorvriendelijkheid. Daarnaast wordt de kwaliteit beoordeeld aan de hand van een online vragenlijst die alle ziekenhuizen egin maart 2013 krijgen Hierin wordt gevraagd naar de organisatie van de zorg voor mensen van 70 jaar en ouder met meerdere aandoeningen. Onderzoeksbureau MediQuest ondersteunt de ouderenbonden in het gehele traject van kwaliteitscriteria tot publicatie van de keurmerken. MediQuest heeft veel ervaring met gelijksoortige trajecten.
Animo
“De bereidwilligheid onder ziekenhuizen om mee te doen is enorm” zegt Arno Heltzel, woordvoerder van het project Seniorvriendelijke Ziekenhuizen, namens de Unie KBO, PCOB, NOOM en NVOG. “We horen veel positieve geluiden. Ziekenhuizen willen meedoen, sommigen hebben polls onder medewerkers gehouden of seniorvriendelijkheid thema is en dat blijkt zo te zijn. En andere ziekenhuizen bieden zich aan als pilot.” Nu de kwaliteitscriteria bekend zijn, wordt het meetsysteem verder ontwikkeld.
Beleid en inrichting
“Het is de hoogste tijd dat de ziekenhuizen hun beleid en inrichting gaan aanpassen aan ouderen met meerdere aandoeningen”zegt Marjolein de Booys, de projectleider namens de gezamenlijke bonden. Zij wijst erop dat ouderen de grootste bezoekersgroep van de ziekenhuizen vormen. In de komende jaren zal als gevolg van de vergrijzing deze groep alleen nog maar toenemen. “De afgelopen 30 jaar is er op dit vlak nauwelijks iets veranderd, en dat terwijl de bezoekersgroep steeds ouder wordt met steeds complexere zorgvragen. Albert Heijn zou in zo’n situatie niet alleen het assortiment hebben aangepast, maar ook de toegankelijkheid en de inrichting van de winkels.”
Specifieke behoeften
Het keurmerk wil ziekenhuizen stimuleren de organisatie van de zorg en inrichting af te stemmen op de specifieke zorgvragen en behoeften van ouderen. De Booys: “Het valt niet mee om ziekenhuisbreed ingrijpende veranderingen door te voeren. Daarvoor is het nodig dat een seniorvriendelijk beleid verheven wordt tot speerpunt, zodat alle lagen van de organisatie hier hun schouders onder gaan zetten. En dat is precies één van de 15 kwaliteitsaspecten van het keurmerk.”