Het bestuur van Osira wil met de inzet van verbetergroepen die rechtstreeks in contact met de medewerkers staan de problemen binnen het verpleeghuis aanpakken. Dat zegt Rob van Dam, voorzitter van de raad van bestuur van Osira Amstelring in Amsterdam.
Noodklok
Van Dam reageert hiermee op de actie van medewerkers afgelopen maandag. Zij luidden de noodklok omdat zij naar eigen zeggen door personeeltekort geen goede zorg kunnen verlenen. In het dagboek ‘een week in Sint Jacob’ dat ze maandag aan Amsterdamse politici hebben aangeboden, schetsen ze de problematiek. De medewerkers eisen dat het extra geld dat Osira van de overheid heeft gekregen daadwerkelijk wordt ingezet voor ‘extra handen aan het bed’. Dat gebeurt volgens hen niet.
Opleiding en extra werknemers
Van Dam verzekert dat deze middelen helemaal worden ingezet. “Het geld is opgesplitst in twee groepen”, legt Van Dam uit. “Het ene deel is voor het werven van nieuw personeel en het andere deel voor het opleiden van personeel dat in dienst is.” Osira heeft nog niet alle nieuwe medewerkers in dienst waarnaar het op zoek is. Dat is een verklaring waarom de medewerkers denken dat niet al het geld voor de werkvloer ingezet wordt, denkt Van Dam. Ook ziet niet iedereen het geld dat voor opleidingen bedoeld is als inzet voor extra handen aan het bed. Maar door opleiding krijgen medewerkers hogere kwalificaties. “Voor een goed rooster hebben we meer gediplomeerden nodig en met deze opleiding kunnen we gekwalificeerde zorg leveren voor de cliënten”, aldus Van Dam.
Met de inzet van verbetergroepen wil Van Dam de concrete knelpunten van medewerkers gaan aanpakken. Dit zijn bijvoorbeeld problemen met roosters en ondersteuning; hoe kan de gevraagde deskundigheid over de dag verdeeld worden. Dit wordt per team besproken. Volgende week denkt Van Dam een eerste oplossingsrichting te kunnen presenteren.