Zorgverzekeraars informeren hun verzekerden onvoldoende over de redenen om wel of geen contract met een zorgaanbieder af te sluiten. Dat constateert de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) op basis van de uitkomsten van de meldactie ‘Zorginkoop’.
Uit de meldactie blijkt dat verzekerden het over het algemeen positief staan tegenover selectieve zorginkoop. Zes van de tien deelnemers vinden het goed om een keuze te kunnen maken uit door de zorgverzekeraar op kwaliteit geselecteerde zorgaanbieders. Naarmate de keuzeruimte afneemt, daalt echter het percentage voorstanders tot minder dan de helft van de respondenten.
Informatie
Ook vinden de deelnemers aan de meldactie het van belang dat ze geïnformeerd worden over de criteria die de zorgverzekeraar hanteert. Daar schort het volgens de NPCF aan. Slechts 8 procent van de respondenten zegt over dergelijke informatie te beschikken, terwijl 84 procent aangeeft hier grote waarde aan te hechten. “Mensen zien dat het voordelen heeft als zorgverzekeraars een voorselectie van zorgaanbieders maken op basis van kwaliteit”, stelt NPCF-directeur Wilna Wind. “Maar ze willen wel weten waarom, en waar die keuze op is gebaseerd. Die informatie bereikt mensen nu nog onvoldoende.”
Betaalbaarheid
Nog niet de helft van de deelnemers vindt het acceptabel als de verzekeraar zorgaanbieders ook selecteert op betaalbaarheid. Als ook de keuzeruimte daarmee beperkt wordt vindt nog maar een kwart selectie op betaalbaarheid een goed idee.”Dus verzekerden staan er minder positief tegenover als verzekeraars het kostenaspect mee laten wegen bij het selecteren van zorgaanbieders”, aldus Wind. “Dat vind ik opvallend want mensen betalen de zorg toch echt zelf.”
Vertrouwen
Over de gehele linie krijgen zorgverzekeraars een krappe voldoende op het punt van vertrouwen. Dit vertrouwen kan blijkens de meldactie niet alleen verbeterd worden door goede informatie over de kwaliteit van de zorg en het afsluiten van contracten, maar ook door een adequate afhandeling van vragen. Ook geven de deelnemers aan dat het vertrouwen in zorgverzekeraars groeit als patiëntenorganisaties worden betrokken bij het inkopen van zorg.
Reactie CZ
Zorgverzekeraar CZ laat middels perswoordvoerster Misha Elbers weten zich niet te herkennen in het genoemde gebrek aan informatie over de criteria die de zorgverzekeraar hanteert bij haar inkoopbeleid. “CZ is juist heel transparant in de communicatie met verzekerden.” Als voorbeeld noemt ze de openbare scorelijsten van ziekenhuizen op het gebied van borstkankerzorg en blaasverwijderingsoperatie en de criteria die CZ daarbij heeft gehanteerd. CZ sluit vanaf 2012 met tien ziekenhuizen geen contracten meer af voor een blaasverwijderingsoperatie. In oktober vorig jaar publiceerde CZ al een lijst met ziekenhuizen wie geen zaken meer werden gedaan op het gebied van borstkankerzorg.