In de zorginstellingen kan nog veel winst geboekt worden bij het terugdringen van de bureaucratie. Dat stelt Plexus op basis van een onderzoek dat ze voor het ministerie van VWS uitvoerde.
Hoofdonderzoeker David Ikkersheim adviseert instellingen om de inzet van personeel beter af te stemmen op de zorgvraag van de cliënten. Zo zien veel instellingen een piek in de zorgvraag en de personeelsinzet in de ochtend als cliënten opstaan en ontbijten. Na afloop van het ontbijt neemt de zorgvraag af, maar blijft de personeelsinzet gelijk. Dat is niet gunstig aangezien het leidt tot minder patiëntgebonden taken wat het werkplezier vermindert.
Betere roosters
Ikkersheim merkte ook dat de aanwezigheid van veel personeel op zorgluwe momenten juist leidt tot een hogere administratieve lastendruk: “We zien dat mensen die op zo’n moment geen patiëntgebonden werkzaamheden hebben zich toch nuttig willen maken en dan aan de slag gaan met de administratie. Dat bezorgt vervolgens hun collega’s ook weer extra werk.”
Daarnaast helpen maatregelen als de introductie van een epd en bijvoorbeeld een goede secretariële ondersteuning om de ervaren administratieve lastendruk te verlagen. Ikkersheim zei dit tijdens een debatavond rond de presentatie van het rapport Meer tijd voor de cliënt.
Beluister hier het interview met Ikkersheim:
Reactie uit de zorg
Dat de instellingen door de wijze waarop ze hun zorgprocessen vormgeven zelf mede debet zijn aan de hoge administratieve lastendruk, werd door een aantal zorgbestuurders in de zaal gedeeld. Zo zei bestuurslid Jos Aartsen van het UMCG dat er ook in zijn ziekenhuis problemen zijn door de inrichting van de zorgprocessen. Hij verwacht dat de bezuinigingen vanuit VWS hier een positief effect kunnen hebben: “De bureaucratische processen zijn de eerste dingen waar we naar gaan kijken.”
Tom Bank, bestuurslid van het Centrum voor Reuma en Revalidatie stelde dat instellingen zelf een verantwoordelijkheid hebben: “Een medewerker die twee uur van zijn werkdag aan administratie besteedt, wil wel 8 uur betaald krijgen, terwijl ik maar zes uur kan declareren. Daar kun je op sturen.”
Bestuurslid Jopie Nooren van Lunet zorg vindt wel dat het de taak van zorginstellingen is dan zoveel mogelijk tijd voor cliënten te organiseren. Zo past Lunet zorg de inzet van personeel aan op de zorgbehoefte van cliënten. Dat vraagt volgens haar weliswaar veel van de medewerkers die op andere tijden moeten gaan werken, maar het levert aantoonbaar meer patiëntgebonden werkzaamheden op. Nooren: “Dat kunnen wij als bestuurders overigens niet allemaal zelf te regelen. Wij leggen de verantwoordelijkheid bij de hoofden neer.”
Kritiek
Toch was er ook kritiek. Zo uitte Oscar Lopes Cardozo van het Oogziekenhuis Zonnestraal kritiek op het zorgstelsel, waarin het alleen mogelijk is eenjarige contracten af te sluiten, wat innovaties in de weg staat. Ook hekelde hij het ‘georganiseerde wantrouwen’ vanuit de overheid, waar het hele zorgstelsel volgens hem ‘lek op slaat’.