In de toelichting op dit bericht kon ik me helemaal vinden. Digitalisering brengt zorg dichtbij de patiënt, aldus de NVZ, zodat mensen minder vaak naar het ziekenhuis hoeven te komen. Van fysieke poli naar digitale zorg, dat is de gedachte. Zo dragen we bij aan de juiste zorg op de juiste plek.
Addertje
Helemaal mee eens. Dit is wat we als Patiëntenfederatie keer op keer benadrukken. De digitale revolutie biedt mogelijkheden te over om de zorg beter en efficiënter te maken. E-consulten, beeldbellen, telemonitoring, PGO’s, patiëntenportalen, teledermatologie, apps in alle soorten en maten, slimme weegschalen, nog slimmere sensoren die uw medicijninname of het nachtelijk dwalen van uw ouders in het verpleeghuis in de gaten houden, hartfilmpjes van uw smartwatch, de reviews op Zorgkaart Nederland, de toegankelijke en deskundige informatie op thuisarts.nl – het aantal mogelijkheden is eindeloos. Niet alles is al helemaal uitontwikkeld, maar we zijn op de goede weg.
Helaas, zo bleek bij nadere bestudering van het NVZ-onderzoek: er zat een addertje onder het gras. In het eerste kwartaal van 2022 was maar liefst 97 procent van alle digitale zorgconsulten een telefonisch contact.
97 Procent! Telefonisch! Wat is dat voor flauwekul?
Armoedig
Begrijp me goed, een telefonisch contact kan heel zinvol zijn. Een huisarts die even de uitslag van een bloedonderzoek moet doorgeven – er is geen enkele reden om daarvoor naar de praktijk te komen en eerst een half uur te moeten doorbrengen in de wachtkamer met een oude Libelle. Patiënten zijn over het algemeen tevreden met deze vorm van communicatie. Dat hebben we onderzocht.
Ik ben nog niet zo heel lang geleden behandeld voor een serieuze aandoening, en vanwege corona, maar ook daarna, voerde ik vrijwel alle gesprekken met artsen en specialistisch verpleegkundigen via de telefoon. Als het om kleine dingen gaat, zoals de uitslag van een routineonderzoek toelichten, vind ik de telefoon zoals gezegd prima. Maar voor een serieus gesprek vind ik het maar armoedig – dat is het beste woord dat ik ervoor kan bedenken. Dan zou ik liever beeldbellen. Mijn ziekenhuis zegt dat ook te doen, maar ik merk er niets van.
1876
Maar dat alles staat los van het feit dat de telefoon met de digitale revolutie niets heeft te maken. De telefoon bestaat al sinds 1876 en in de anderhalve eeuw daarna is er niets wezenlijks aan veranderd. Je praat met elkaar via een apparaat en that’s it. Soms heel zinvol, soms voegt het weinig toe. Dus NVZ en andere partijen in de zorg: laten we met elkaar definiëren wat we onder digitale zorg verstaan. En niet de cijfers opkloppen met oude wijn in nieuwe zakken.
Dianda Veldman
Directeur-bestuurder Patiëntenfederatie Nederland