Reader Interactions

Reacties 3

  1. Jvandenheuvel@rkz.nl

    De afspraak met Bernhoven wordt gemaakt. Hopelijk leidt dat tot nieuwe inzichten. Wat mij, ondanks mijn op voorhand grote enthousiasme voor het Bernhoven model, opvalt is dat het me met geen enkele verzekeraar gelukt is om een vergelijkbare afspraak te maken.

  2. peter de bruin

    Een mooie welles-nietes, maar die levert weinig op! In de zorg heeft iedereen gelijk, nl z’n eigen gelijk. Een van de redenen waardoor verbetering van de zorg traag gaat. We zijn niet gemakkelijk in staat van elkaar te leren, noch in het gefragmenteerde systeem tot (keten)samenwerking te komen. We zijn vooral ons eigen gelijk aan het bewijzen, “bij ons is het anders”. Een van de geweldige excuses niet te hoeven veranderen. Is Bernhove een showcase of niet, het mag een voorbeeld zijn voor zorgbestuurders en zorgprofessionals om samen een verbeterplan voor de zorgketen te maken en bij verzekeraars en banken transitiegelden te claimen. Tegen een goed plan, waarom waarde wordt vergroot en zorgkosten dalen, zegt een verzekeraar geen nee, dat zou iig niet moeten want het is hun taak. Of het nou zinnige zorg, jzojp, lean, vbhc of ddhc wordt genoemd. Leuk dus deze discussie, maar vooral als erdoor bestuurders en professionals de handen ineen slaan om hun verantwoordelijkheid te nemen en de zorg samen beter maken. In die zin is Bernhove dan toch een voorbeeld, zeker veranderkundig en qua leiderschap. Zij hebben hun hoofd boven het maaiveld uitgestoken en hebben in hun gefragmenteerde systeem silo’s afgebroken en meer eenheid gecreëerd tbv de patiënt en de professional. Vast niet perfect. Wie weet er een betere showcase?

    Peter de Bruin

  3. Ger Haan

    Goed, Peter, dat je als pionier nadrukkelijk de nuances aanbrengt die nodig zijn om in dialoog met elkaar te kijken naar de resultaten van een experiment dat grote maatschappelijke en financiële impact heeft gehad en zal hebben in de Nederlandse zorg. Het lijkt me wijs om met bestuurders en toezichthouders de dialoog hierover te vervolgen in kleinere kringen, liefst met wijze mensen uit de wereld van zorgverzekeraars waardoor ook andere verzekeraars goede voorbeelden met elkaar willen creëren en vervolgen.
    Iets voor de nieuwe hoogleraar Bart Berden om op te pikken? En/of voor Richard Janssen? Ik ben graag van de partij als gespreksbegeleider, met ervaring in beide hoeken van het veld.