De focus op technologie heeft gezorgd voor een opleving van de belangstelling voor innovatie om ook betere zorg te leveren op de lange termijn. Goede zorg bieden betekent het centraal stellen van de patiënt. Dat kan alleen als zorgmedewerkers niet gebukt gaan onder de last van administratie en documentatie, die ook nog eens voor veel stress zorgen bij de toch al overbelaste zorgprofessionals.
Digitale patiënt
Het aantal teleconsultaties is tijdens de crisis opmerkelijk toegenomen. Patiënten en artsen vinden elkaar steeds vaker op digitale platformen, waardoor minder face-to-face afspraken plaatsvinden. Naarmate meer patiënten kiezen voor zorg op afstand, kunnen artsen ook steeds vaker via allerlei apparaten de gezondheid van hun patiënten op afstand monitoren. De pandemie heeft versneld gezorgd voor de opkomst van de ‘digitale patiënt’, die ook steeds hogere verwachtingen heeft van toekomstige innovaties in de gezondheidszorg.
De standaard voor gebruikerservaring is al gezet in consumentenapplicaties en het is te verwachten dat patiënten dezelfde hoge eisen stellen aan de manier van interactie bij applicaties in de gezondheidszorg. Dat betekent: gemak, praktisch in gebruik, snelle toegang tot bijvoorbeeld het maken van afspraken, en inzicht in dossiers, behandelopties, wachttijden en uitkomsten van onderzoeken.
Gezonde artsen voor gezonde patiënten
Zelfs vóór COVID voelden veel zorgprofessionals zich hierdoor al ‘opgebrand’ en dachten erover te stoppen. Uit onderzoek is gebleken dat artsen soms tot wel 50% van hun tijd besteden aan administratie. Daardoor zijn ze dus maar de helft van de tijd beschikbaar om te doen waarvoor ze zijn opgeleid en wat het belangrijkst is: zorgen voor patiënten!
Natuurlijk is innovatie in de eerste plaats gericht op de behoeften van de patiënt. Maar tegelijkertijd zou ook gewerkt moeten worden aan het verbeteren van de werkomstandigheden van de zorgprofessional. Door hen efficiëntere manieren van werken te bieden, kunnen zij uiteindelijk betere zorg verlenen.
Patiënten verlangen, juist in tijden zoals de COVID-crisis, betrokkenheid en empathie van hun artsen. Tegelijkertijd is dat, juist bij consultaties op afstand, ook lastiger. Gezondheidsprofessionals hebben daar hulp bij nodig en opkomende technologieën kunnen dat bieden.Een voorbeeld is spraakherkenning gebaseerd op AI. In Brussel, bij de University Clinic Saint-Luc, wordt zulke technologie al toegepast: “Het zal onze artsen helpen om sneller klinische documentatie te produceren en te kunnen focussen op de interacties met hun patiënten. Nu, in tijden van COVID-19, is de druk op gezondheidswerkers toegenomen en is de digitalisering van het gezondheidszorgsysteem belangrijker dan ooit, ”aldus Jacques Rossler, Chief Information Officer bij de University Clinic Saint-Luc (UCL).
Zeker in tijden waarin artsen nog extra onder druk staan van een wereldwijde gezondheidscrisis, is het belangrijk te zorgen voor hun mentale gezondheid. De digitale transformatie in de gezondheidszorg moet dus niet alleen de patiënt, maar ook de arts centraal stellen, om zo het gehele systeem echt te verbeteren en klaar te stomen voor de toekomst.
Door Frederik Brabant
Chief Medical Information Officer bij Nuance Communications