Zonder te willen afdoen aan de grote ellende die het coronavirus brengt, kunnen we niet ontkennen dat in een mum van tijd geweldige initiatieven zijn ontstaan. We zien technologie in de praktijk, maar als drijvende kracht zie ik dat we hardop vragen stellen aan elkaar. Zo komen we samen tot noodzakelijke nieuwe antwoorden en actie.
Tal van voorbeelden
Daarvan bestaan tal van voorbeelden. Zelf mocht ik meewerken aan de ontwikkeling van platforms waar toepassingen samenkomen om de zorg en contact digitaal te ondersteunen. Niet alleen zijn de technische toepassingen nu breed in beeld, ook worden de zeer noodzakelijke digitale vaardigheden om met technologie te werken op een laagdrempelige manier ondersteund. Het Ouderenfonds heeft samen een telefonische helpdesk ‘welkom online’, om mensen te helpen met beeldbellen en met online spelletjes spelen met anderen.
Vanuit het primaire zorgproces zijn er ook volop initiatieven. Het OLVG in Amsterdam heeft een app om op corona te testen. In Zeeland, waar al een groot tekort was aan huisartsen, is nu een volledig digitale huisarts gestart, samen met CZ. Wat eerst moeilijk te realiseren was, kan nu heel snel, liet CZ mij weten. Bij Zorgspectrum is een omdenk-team gestart om de grote vragen te beantwoorden en om maximaal gebruik te maken van brede kennis.
Landelijk wordt de beweging naar digitale ondersteuning in de zorg gefaciliteerd. Vanuit het ministerie van VWS is de subsidieregeling SET-covid 19 in het leven geroepen. Hier kan men ondersteuning krijgen voor digitale ondersteuning van zorg op afstand. En de NZa heeft het mogelijk gemaakt dat digitale zorg nu sneller kan worden vergoed.
De kracht van vragen stellen
Wat hebben al deze voorbeelden, ontstaan uit nood, gemeen? Er is steeds een persoon die de vraag hardop stelt: wie heeft een idee over dit vraagstuk, wie kan mij helpen? Of: hoe kan ik iemand helpen met mijn kennis en toepassingen?
De kracht van vragen stellen heeft aantoonbaar tot mooie resultaten geleid. Maar we zijn er zeker nog niet. Een van de grote zorgen op dit moment is hoe we aan beschermingsmiddelen komen voor al die mensen die in de verschillende sectoren van de zorg werken. Dat probleem is niet primair met technologie op te lossen, wel kunnen we onze vragen en ideeën hierover op de digitale kanalen delen en zo samen komen tot een boeket aan oplossingen, om de helden in de zorg te helpen om gezond te blijven in deze barre tijd.
Vragen leiden tot antwoorden, maar ook tot innovatie, flexibiliteit, samenwerking. En dat hebben we allemaal nodig om de coronacrisis te bestrijden. Wat moeilijk kon, kan nu heel snel. Wat nu nog niet kan, kan straks vast wel. Als ik zie wat er nu al is ontstaan, dan vertrouw ik op wat we samen kunnen!
Lea Bouwmeester
Ambassadeur van het Actie Leer Netwerk op het thema Arbeidsinnovatie