Voorheen streefde Prinsenstichting ernaar om ook kwetsbare cliënten diagnostiek of behandeling in het ziekenhuis te bieden. “Maar als je weet dat een onderzoek geen invloed heeft op de behandeling, moet je je afvragen of het echt nodig is. Soms is ‘niet doen’ de betere keuze, omdat het de cliënt onnodige stress bespaart”, vertelt palliatieve zorgconsulent Sanna Tijsen in Palliaweb.
Stappenplan
Daarom werkt de zorgorganisatie voortaan met een stappenplan. Tijdens multidisciplinaire overleggen (MDO’s) worden de benodigde medische, emotionele en sociale zorg gezamenlijk bepaald en geëvalueerd.
Medewerkers krijgen trainingen om te leren hoe ze proactieve zorgplanning kunnen toepassen. “We hebben een stroomschema gemaakt, zodat medewerkers precies weten wat ze moeten doen zodra een cliënt als palliatief wordt gemarkeerd,” aldus Tijsen. “Daarin besteden we ook aandacht aan het belang van een multidisciplinair overleg en aan het wensenboek voor cliënten en families: het ‘Wat wil ik-werkboek’.” Met de nieuwe werkwijze wil Prinsenstichting bewuster kijken naar behandelingen.
Beluister de podcast: Hoe proactieve ouderenzorg frustratie voorkomt