Dat blijkt uit een registratie van VeiligheidNL. Bijna 500 mensen met een e-bike gingen naar de eerste hulp en 715 gewone fietsers. Directeur van VeiligheidNL, Martijntje Bakker: “De uitkomsten onderstrepen de noodzaak voor maatregelen.” Ze pleit voor een minimumleeftijd van 16 jaar voor alle elektrische fietsen.
Fatbikers die na een ongeval op de spoedeisende hulp terechtkwamen, moesten relatief vaker in het ziekenhuis worden opgenomen voor verdere behandeling. Bij e-bikers en andere fietsers ging het om 16 en 13 procent, tegenover 22 procent van de fatbikers.
Leeftijdsgrens gelijktrekken
“Elk slachtoffer is er één te veel. Zeker als het om kinderen gaat”, zegt Marcel Aries, voorzitter van Artsen voor Veilig Fietsen (AvVF). Hij hoopt dat de cijfers aanleiding geven om de leeftijdsgrens voor al het fietsverkeer met trapondersteuning gelijk te trekken met die voor brom- en snorfietsen.
“We zien wederom bevestigd dat er veel jonge fatbikers en e-bikers op de spoedeisende hulp belandden”, zegt Jochem Hoogendoorn, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie (NVT). Volgens hem helpt het niet mee dat “men amper een helm draagt”.
Ook Veilig Verkeer Nederland laat in een reactie weten dat er specifieke regels moeten komen voor fatbikes om de verkeersveiligheid te waarborgen. (ANP)