Nu zorgverzekeraar DSW dinsdag de premie voor de basisverzekering bekend heeft gemaakt, begint de jaarlijkse wedloop tussen zorgverzekeraars om de meest gunstige premie die zij Nederlanders aanbieden voor het verzekeringspakket voor het komende jaar.
DSW maakt premieverhoging als eerste bekend
DSW heeft sinds de invoering van het nieuwe ziektekostenstelsel in 2006 altijd als eerste de hoogte van de premie bekendgemaakt. De jaarpremie komt bij de Schiedamse verzekeraar uit op 1080 euro. Dat is 27 euro meer dan het afgelopen jaar.
Wachten en concurreren
Zoals gewoonlijk doen de verzekeraars geheimzinnig over het tijdstip waarop ze hun premies bekendmaken. Zo kunnen ze tot op het laatste moment rekenen, passen en meten om een zo gunstig mogelijk aanbod te doen. Of ze wachten tot het laatste moment in de hoop dat ze een prijs kunnen bieden die lager ligt dan die van de concurrent.
Contracten met consument
Vóór 15 november moeten alle Nederlanders een offerte op de deurmat hebben gehad van hun ziektekostenverzekeraar. Consumenten hebben tot 1 januari de tijd om hun contract op te zeggen. Ze hebben vervolgens tot 1 februari de mogelijkheid om met een andere zorgverzekeraar in zee te gaan. Nederlanders zijn volgens de wet verplicht een ziektekostenverzekering te hebben.
Vergelijken ziektekostenverzekeraars
Het is de vraag of burgers elk jaar de moeite nemen zich te verdiepen in het aanbod van de verschillende ziektekostenverzekeraars. Slechts een paar procent van de verzekerden nam de laatste jaren de moeite van ziektekostenverzekeraar te wisselen.
Aansluiten bij behoefte
Het kabinet hoopt met de jaarlijkse tombola zorgverzekeraars scherp te houden. De regering hoopt dat klanten weglopen bij hun verzekeraar als die een verzekeringspakket aanbiedt van slechte kwaliteit tegen relatief hoge kosten. Het kabinet wil verzekeraars worden op deze manier dwingen een zorgpakket samen te stellen met medische zorg die aansluit bij de behoefte van burgers.
Zorgaanbieders aansporen
Ziektekostenverzekeraars, op hun beurt, moeten binnen het nieuwe stelsel van gezondheidszorg ziekenhuizen, artsen, fysiotherapeuten en andere zorgaanbieders aansporen om zorg te bieden die aansluit bij de behoefte van verzekerden en die bovendien goed van kwaliteit is. Als veel mensen bijvoorbeeld ’s avonds naar het spreekuur willen gaan, dan zou de dokter beschikbaar moeten zijn.
Betere kwaliteit en efficiëntie
Als een verzekeraar vindt dat een zorgaanbieder geen goede, passende zorg biedt, kan hij besluiten geen contracten meer af te sluiten met de betreffende persoon. Als op een bepaalde afdeling van een ziekenhuis veel fouten worden gemaakt, zou de verzekeraar het contract kunnen beëindigen. Hiermee dreigen is vaak is het al genoeg om de ziekenhuisdirectie tot actie te dwingen. De overheid hoopt dat de Nederlandse gezondheidszorg op deze manier betere kwaliteit krijgt, en efficiënter wordt uitgevoerd. (ANP)