De FMS heeft ruim 1100 specialisten hierover ondervraagd en 95 procent zegt hier last van te hebben. Bijna de helft van de respondenten heeft dagelijks te maken met “gebrekkige databeschikbaarheid”.
Patiëntveiligheid onder druk
“Medisch specialisten lopen dagelijks vast in ict-systemen die niet goed met elkaar communiceren. Dit belemmert niet alleen hun werk, maar zet ook de patiëntveiligheid onder druk”, waarschuwt de artsenorganisatie.
Specialisten geven aan dat ze zich vaak in allerlei bochten moeten wringen om bij gegevens van andere zorgverleners te komen. Van de ondervraagden vindt 79 procent dat die niet op een gebruiksvriendelijke manier inzichtelijk zijn. Dat wordt ook duidelijk uit voorbeelden van situaties die artsen instuurden.
Nog steeds dezelfde problemen
“Patiënt uit ander ziekenhuis met zelfde epd (elektronisch patiëntendossier, red.) komt op onze IC met een lege status. Gegevens uitwisselen lukt alleen met heel veel klikken en het overtypen van pdf’jes”, schreef een van de ondervraagden. Een ander meldt dat een operatie “enorme vertraging” opliep doordat de behandelaars hersenscans van de patiënt “maar niet kregen”.
“Het operatierisico werd lager ingeschat omdat eerder delier bij patiënt en slechte reactie op antipsychotica niet bekend waren”, klinkt een ander voorbeeld.
De FMS hield vijf jaar geleden een soortgelijke peiling. Bestuurslid Iris Verberk concludeert gefrustreerd dat specialisten “nog steeds met dezelfde problemen kampen”. Ze hebben er geen vertrouwen in dat softwareleveranciers het gaan oplossen en willen dat minister Fleur Agema (Volksgezondheid) ingrijpt. Zij moet “afdwingen dat systemen met elkaar kunnen praten”, vindt de FMS.
VWS
Het ministerie van Volksgezondheid werkt hard om problemen rond patiëntgegevens te verhelpen, reageert een van Agema’s woordvoerders. “Het is alleen geen eenvoudige en kleine klus.”
Een van de plannen is een “landelijk dekkend netwerk” waarmee zorgaanbieders gegevens kunnen uitwisselen. “Dit kun je zien als het asfalt van een wegennet”, schreef Agema vorige week in een brief. Daarvoor zijn ook nog afspraken en standaarden nodig. “En niet elk voertuig mag op ieder stuk asfalt rijden.” (ANP)
Voorjaar 2025 wordt VIPP Babyconnect afgerond. Gericht op Geboortezorg als voorbeeld voor netwerkzorg. Kernbegrippen: architectuur volgens standaarden, informatie volgens Eenheid van Taal, raadplegen bij bronnen, registreren van nieuwe gegevens in eigen bron.
Resultaten voor de “eindgebruiker zorgverlener”, actuele en relevante gegevens kunnen raadplegen die ook door andere zorgverleners zijn vastgelegd. (volgens vigerende wettelijke bepalingen en normen)