Om patiëntinformatie vanuit zorginstellingen naar het PGO van de patiënt te sturen, zijn er in het MedMij-afsprakenstel spelregels opgenomen over taal & techniek. Iedere PGO- en systeemleverancier moet daarom eerst een toetredingsproces doorlopen alvorens het MedMij-label te mogen voeren.
Erik Toet, CTO bij NEXUS: “Als onderdeel van het VIPP-programma voor de ggz, en het (nieuwe) VIPP5 programma voor ziekenhuizen, staat uitwisseling met PGO’s hoog op de agenda. Voor beide trajecten zal NEXUS de rol van DVZA verzorgen. Onze DVZA wordt als volledige SAAS en Cloud-dienst geleverd waardoor het voor zorginstellingen nog eenvoudiger is om de uitwisseling te faciliteren.”
Daar waar het portaal een verlening is van de digitale dienstverlening vanuit zorginstellingen richting hún patiënten, biedt een PGO voor de patiënt de mogelijkheid om een gebundeld totaaloverzicht te krijgen vanuit meerdere zorgaanbieders. Het grote verschil hierbij is dat een patiënt zélf de eigen PGO kan kiezen, en derhalve invloed heeft op het selecteren van bepaalde functionaliteit.