beeld: Atakan / stock.adobe.com
Sinds 1 mei is Schoonman als bijzonder hoogleraar verbonden aan de Tilburg University. Op 21 juni spreekt Schoonman zijn oratie uit voor de leerstoel Digitale Communicatie in de Klinische Praktijk.
Digitale samenwerking
Schoonman richt zich op de digitale samenwerking tussen patiënt en zorgverlener en op de ondersteuning van zorgverleners bij de digitale transitie. Dat kan bijvoorbeeld door ‘gedeelde dossiervoering’, shared record keeping, waarbij de patiënt een meer actieve rol gaat krijgen naast de zorgverlener. Voordeel is dat de patiënt zich hierdoor meer verdiept in zijn of haar medische toestand en meer betrokken is bij de zorg.
Patiëntenperspectief
Voor succesvolle gedeelde besluitvorming is het belangrijk dat zorgverleners het perspectief van de patiënt op hun medische probleem begrijpen. Het centrale idee van Schoonmans ‘Prepare project’ is om patiënten te vragen opmerkingen toe te voegen aan de verwijsbrief van de huisarts voor het ziekenhuis, zodat ze hun mening, waarden, voorkeuren en verwachtingen laten opnemen in het epd. Met een tweede project, digital onboarding, kunnen ziekenhuizen het patiënten portaal steeds vaker inzetten als communicatiekanaal tussen patiënt en zorgverlener.
Implementatie
Bij de implementatie van digitale innovatie in de zorg moet volgens Schoonman altijd naar de gevolgen voor het werk van de zorgverlener worden gekeken. “Wat goed is voor het zorgstelsel of de zorgorganisatie is niet perse nuttig voor een individuele zorgverlener.” Zo kan een goed werkend epd voor een zorgorganisatie waardevol zijn maar voor een individuele zorgverlener niet direct nuttig zijn.”
vdbnl
Geheel in lijn met de visie van dr. Mohammad Al-Ubaydli. Een Britse arts die het hybride “multiportaal PGO” Patientsknowbest ontwikkeld heeft. Zijn succes blijkt uit de cijfers: 3.9 miljoen gebruikers en een groei van 4.000 nieuwe gebruikers per dag. Een aansprekend bewijs van de juistheid van de visie van Prof. Schoonman.