Arbeidsmarktkrapte is het grootste probleem binnen de zorg op dit moment. In alle jaarverslagenanalyses van Intrakoop komt dit onderwerp al jaren als meest pregnant naar boven. Logisch gevolg van de krapte is een enorme stijging van de kosten voor Personeel niet in loondienst, de zogenaamde PNIL-kosten. Extern personeel dat vaak tot voor kort in dienst was van de zorgorganisatie verhuurt zich nu –tegen hogere tarieven- als zzp-er aan diezelfde zorgorganisatie.
Door de vacaturedruk en de krapte op de arbeidsmarkt lijkt er, vooral bij grotere zorgorganisaties, chaos te ontstaan.
Wat is de huidige situatie?
Uit de jaarverslagenanalyses over 2018 blijkt dat de PNIL-kosten in de gehele zorg vanaf 2014 gestegen zijn van 4,6% naar 7,3%. Dat komt neer op bijna €3 miljard in 2018.
De meeste zorgorganisaties doen het liefst zaken met een aantal grote ‘preferred suppliers’ die (tijdelijk) personeel kunnen leveren én een marktconform tarief hanteren. De realiteit is echter anders. Wij zien dat de arbeidsmarkt sterk regionaal bepaald is en groeit. Daarom schieten kleine en regionale bureaus die zich bezig houden met het aanbieden van PNIL-oplossingen als paddenstoelen uit de grond.
Omdat de vraag naar personeelscapaciteit groot is en toeneemt, worden zorgorganisaties min of meer gedwongen zaken te doen met ieder bureau dat kan leveren. Met als logisch gevolg dat de prijzen omhoog gaan en de vraagprijs wordt betaald, als er maar personeel kan worden geleverd. Gezien de krapte, kan daar weinig aan worden veranderd. Tel daarbij op dat de processen voor de inhuur van personeel vaak onvoldoende en/of decentraal geregeld zijn en de chaos wordt duidelijk.
Een neveneffect van de krapte is dat er onvoldoende aandacht is voor personeelsbehoud. Terwijl juist in tijden van krapte en een overspannen arbeidsmarkt het behoud van medewerkers van belang is. Het geven van (persoonlijke) aandacht, het voorkomen van een te hoge werkdruk, aandacht voor loopbaanontwikkeling en aandacht voor de vitaliteit van medewerkers is essentieel.
De huidige situatie kunnen we samenvatten als een situatie die (te) veel leveranciers oplevert die tegen (te) hoge kosten oplossingen aanbieden. Door de decentrale inhuurprocessen is er geen overkoepelende grip op processen, leveranciers en kosten en weet lang niet iedereen met wie en tegen welke condities zaken worden gedaan!
Wat kan Intrakoop doen?
Intrakoop kan haar leden helpen met het vinden van oplossingen voor alle HR-vraagstukken die er binnen een zorgorganisatie spelen. Dit doen wij door het aanbieden van collectieve en maatwerkoplossingen die aansluiten op de specifieke HR-thema’s.
Denk bij onze oplossingen aan:
- Het ondersteunen van leden bij offertetrajecten en aanbestedingen met PNIL-leveranciers om te komen tot maatwerkcontracten. Deze leveranciers beperken zich niet tot Intrakoop-leveranciers. Onze ervaring met dit soort trajecten is breed. Recent hebben we zo’n traject gedaan voor ziekenhuizen in Rotterdam en voor grote instellingen in de gehandicaptenzorg.
- Collectieve raamovereenkomsten met onze leveranciers (Randstad Groep Nederland en Start People), voor het leveren van personeel, capaciteitsmanagementvraagstukken, zijinstroomtrajecten en duurzame inzetbaarheid.
- De online inhuurdesk van Intrakoop en Staffing Management Services met als doel: procesoptimalisatie, grip op risico’s, leveranciers en kosten en het voordeel van marktwerking.
- Ons contract met Raetsheren van Orden als één van onze leveranciers als verzekeringsmakelaar voor algemene verzekeringen, WGA-vraagstukken en scans en advies.
We zijn daarnaast bezig met het verkennen en ontwikkelen van meerdere inkoopoplossingen voor HR, waaronder e-learning voor het aanbieden van zorginhoudelijke en generieke content en/of een Leer Management Systeem. Daarnaast zijn we in gesprek met nieuwe leveranciers voor het leveren van zorgpersoneel. Ook willen we onze leden inzicht bieden in marktconforme tarieven voor personeel niet in loondienst (en benchmarkgegevens) en in procesoptimalisatie PNIL en vast/flex met onafhankelijke advies.
Kortom, reden genoeg om eens te komen praten met Intrakoop om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Wil je meer weten of kunnen we je zorgorganisatie individueel ondersteunen neem dan contact op met simone.nicolaes@intrakoop.nl